![Na obrazku znajduje się logo Laboratorium Napędu i Sterowania](/fcp/TGBUKOQtTKlQhbx08SlkTUgRGRGpgTx0DDiA-WAJVQG9SD1hnRlUuWTISTnoYDxNPFhsAFy0dHQ4AJgBFDxgUb1lRGycXXDI/1047/ktwia/loga/loga_png/napedy.png)
W laboratorium podstaw napędu i sterowania odbywają się zajęcia laboratoryjne z zakresu mechatroniki, takich jak:
- badanie podstawowych charakterystyk hydraulicznych elektrycznych układów napędowych,
- projektowanie układów elektrycznych, elektrohydraulicznych oraz układów sterowania
urządzeniami mechatronicznymi,
- programowanie sterowników PLC i falowników.
![Zdjęcie przedstawia widok na Laboratorium Napędu i Sterowania](http://ktwia.portal.prz.edu.pl/gfx/ktwia/images/lab_nap/nap_1.jpg)
![Zdjęcie przedstawia widok na Laboratorium Napędu i Sterowania](http://ktwia.portal.prz.edu.pl/gfx/ktwia/images/lab_nap/nap_2.jpg)
Widok laboratorium Napędu i Sterowania
Na wyposażeniu laboratorium podstaw napędu i sterowania są zestawy dydaktyczne firm SIEMENS i FESTO DIDACTIC. Dwa stanowiska są wyposażone w zestawy przemysłowych elementów hydraulicznych oraz przewody hydrauliczne zakończone specjalnymi złączami do szybkiego i wygodnego montażu różnych układów automatyki siłowej. Elementy te, dzięki dodatkowym uchwytom mocującym, mogą być w wyjątkowo prosty sposób montowane na przeznaczonych do tego płytach profilowych. Stanowiska wyposażone są także w oprogramowanie FLUID-SIM H umożliwiające projektowanie i symulację działania układów hydraulicznych oraz multimedialne oprogramowanie edukacyjne FLUID STUDIO.
![Zdjęcie przedstawia jedno ze stanowisk laboratoryjnych](http://ktwia.portal.prz.edu.pl/gfx/ktwia/images/lab_nap/stan2.jpg)
![Zdjęcie przedstawia jedno ze stanowisk laboratoryjnych](http://ktwia.portal.prz.edu.pl/gfx/ktwia/images/lab_nap/stan1.jpg)
Stanowiska dydaktyczne do badań elementów hydraulicznych FLUID-SIM H oraz serwonapędu bezszczotkowego TP801 Festo
Stanowiska napędów elektrycznych są wyposażone w silnik krokowy i silnik bezszczotkowy oraz sterowniki plc sterujące ich pracą. Umożliwiają to zaprogramowanie określonych funkcji i parametrów układów napędowych, a następnie przetestowanie ich działania (rejestrację wybranych parametrów i charakterystyk) już po zaprogramowaniu.